Τετάρτη 29 Μαΐου 2013

ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ-ΒΙΒΛΙΑ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΙ ΤΟΜΟΙ





Η εικονογράφηση ενός βιβλίου ασκεί αποφασιστική σημασία στην επιτυχία ή μη ενός βιβλίου. Οι εικόνες εντείνουν την αισθητική απόλαυση και δυναμώνουν, ξεδιαλύνουν, ενισχύουν το νόημα του κειμένου. Το βιβλίο αυτό στόχο έχει να μας σκιαγραφήσει την ιστορία που ακολούθησε η εξέλιξη της εικονογράφησης των βιβλίων και πιο ειδικά των βιβλίων παιδικής λογοτεχνίας και των σχολικών βιβλίων. Επιχειρεί ακόμα να διαπραγματευθεί θέματα σχετικά με τις τεχνικές της εικονογράφησης, τα κριτήρια που πρέπει να ακολουθεί και το ρόλο που ασκεί η εικονογράφηση.
Πιστεύουμε ότι το βιβλίο ενδιαφέρει όχι μόνο τους ανθρώπους που ασχολούνται με τη μελέτη και εμπλέκονται στην παραγωγή του, αλλά ακόμα και τους απλούς αναγνώστες που θα χαρούν να διαβάσουν αλλά και να δουν εικόνες που θα τους θυμίσουν παλιές μνήμες από τις εικόνες των παιδικών και αγαπημένων τους βιβλίων.


Kριτικές-Παρουσιάσεις
















Η έρευνα αυτή διαπραγματεύεται το θέμα της ισότητας των φύλων. Η ισότητα των φύλων και ειδικότερα η ισότητα των φύλων στην εκπαίδευση αποτελεί θέμα προβληματισμού και οξείας κριτικής τα τελευταία χρόνια. Σε μια κοινωνία όπου η ισότητα των φύλων κατοχυρώνεται συνταγματικά και προβάλλεται ως ένας από τους στόχους της εκπαιδευτικής πολιτικής, πόσο τα σχολικά βιβλία ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της κοινωνικής πραγματικότητας;


Το δημοσίευμα αυτό έρχεται να θέσει προβληματισμούς και ανησυχίες σχετικά με τον τρόπο παρουσίασης των δύο φύλων στα σχολικά εγχειρίδια του δημοτικού σχολείου καθώς και στην ισότιμη ή μη εκπροσώπησή τους σε επαγγέλματα, δραστηριότητες, χαρακτηριστικά συμπεριφοράς.

Το βιβλίο αφορά άμεσα τους εκπαιδευτικούς που χρησιμοποιούν καθημερινά τα βιβλία αλλά το θέμα γενικότερα αφορά ένα ευρύτερο κοινό που προβληματίζεται για τα σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα και τις αντικρουόμενες απαιτήσεις που θέτει η κοινωνία στα παιδιά μας.

Κριτικές -Παρουσιάσεις



       Αγγελιοφόρος της Κυριακής, 19/10/2003, Τα δύο φύλα στο σχολείο
Κριτικές-Παρουσιάσεις
     Καθημερινή 30/8/1995, Οι πίσω μου σελίδες

Ένα ταξίδι στην ιστορία: Τρεις αιώνες σχολικά εγχειρίδια (επιμ.) Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, 42α Δημήτρια








Σελίδες από το εσωτερικό του λευκώματος που κυκλοφόρησε με αφορμή την έκθεση των σχολικών εγχειριδίων της συλλογής μου στα 42α Δημήτρια



Κανταρτζή, Ε. (2009). Παιδείας ενθύμιο. Τα σχολικά μας βιβλία. Θεσσαλονίκη: Φωτοεκδοτική


ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΙ ΤΟΜΟΙ


 Αντικείμενο του βιβλίου αυτού είναι η προσχολική εκπαίδευση και ο καθοριστικός της ρόλος στη μετέπειτα σχολική ζωή των μικρών παιδιών.
Η σπουδαιότητα της προσχολικής εκπαίδευσης αναδεικνύεται ολοένα και περισσότερο τα τελευταία χρόνια καθώς σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα επισημαίνουν ότι η προσχολική ηλικία αποτελεί μια κρίσιμη περίοδο για την ολόπλευρη ανάπτυξη των μικρών παιδιών.
Το βιβλίο αυτό έρχεται να συμβάλει στη σχετική συζήτηση που έχει ανοίξει σε ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα, δημοσιεύοντας 69 αυτόνομα κείμενα, τα οποία απαντούν σε κρίσιμα ερωτήματα που απασχολούν τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται στα ποικίλα προ σχολικά περιβάλλοντα, παρουσιάζοντας καινοτόμες παιδαγωγικές παρεμβάσεις και δράσεις, και προτείνοντας ολοκληρωμένες εκπαιδευτικές και διδακτικές πρακτικές.
Τα κείμενα του βιβλίου ακολουθούν τη νέα αντίληψη για τη μάθηση, όπου κεντρικό ρόλο καλείται να παίξει ένα συνεργατικό σχολείο, απαλλαγμένο από ανταγωνισμό, αποκλεισμό, αντιπαράθεση και ατομοκεντρισμό.



Περιέχονται τα κεφάλαια:

- Σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις για την προσχολική εκπαίδευση
- Η προσχολική εκπαίδευση ως πεδίο έρευνας
- Καινοτόμες εκπαιδευτικές παρεμβάσεις
- Σχεδιασμός και αξιολόγηση εκπαιδευτικών δράσεων
- Εκπαιδευτικές πρακτικές και διδακτικές προτάσεις



Κανταρτζή, Ε. (2010). Η εικονογράφηση του ανθολογίου για τα παιδιά του δημοτικού. Στο Καλλιτέχνες και αναγνωστικά στα αναγνωστικά 1860-1960. Αθήνα: ΜΙΕΤ.



Η έκδοση αυτή πραγματοποιήθηκε με την ευκαιρία της ομώνυμης έκθεσης, που διοργάνωσε το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης με τη συνεργασία της Εταιρείας Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας ( Ιδρυτής: Σχολή Μωραΐτη ) και με επιστημονικό σύμβουλο τον Αλέξη Δημαρά, στον εκθεσιακό χώρο του Μεγάρου Εϋνάρδου (13 Ιανουαρίου έως 14 Μαρτίου 2010).

1.Βασίλειος Πατσογιάννης, Ένας αιώνας παιδικής ηλικίας στα σχολικά αναγνωστικά, "Η Καθημερινή"/ "Τέχνες και Γράμματα", 2.5.2010



Από τα εγκαίνια της έκθεσης 






Η Ειδική Αγωγή στην Ελλάδα φαίνεται να παρουσιάζει σταδιακή ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, καθώς γίνεται προσπάθεια να εγκαταλειφθεί το παραδοσιακό ιατροκεντρικό μοντέλο και να εναρμονιστεί με τη φιλοσοφία του κοινωνικού μοντέλου παρέμβασης. Παρ' όλα αυτά συναντώνται δυσκολίες και ελλείψεις τόσο σε κοινωνικό, όσο και σε θεσμικό και πρακτικό επίπεδο.

Έχοντας ως σκοπό να αναδείξει τη σημαντικότητα του ζητήματος της ειδικής αγωγής, να ευαισθητοποιήσει την επιστημονική κοινότητα, αλλά και συμβάλει στην αναγκαιότητα επιστημονικής και μεθοδικής προσέγγισης του θέματος, το βιβλίο αυτό παρουσιάζει ποικίλες παιδαγωγικές, διδακτικές, ψυχολογικές, κοινωνιολογικές και ερευνητικές προσεγγίσεις για τα άτομα με αναπηρία.


Περιλαμβάνονται τα κείμενα
- Ευστράτιος Παπάνης, Παναγιώτης Γιαβρίμης, Βίκη Αγνή, "Αντί προλόγου"
- Ευστράτιος Παπάνης, Αθηνά - ΕΛένη Αντένα, "Δραστηριότητες και παιχνίδια για παιδιά με αναπηρία"
- Αικατερίνη Βενιανάκη, "Τρόποι αντιμετώπισης των προβλημάτων συμπεριφοράς στο σχολικό πλαίσιο"
- Αλέξανδρος Παπάνης, "Στρατηγικές εκμαθήσεις μιας ξένης γλώσσας"
- Βασίλης Κουρμπέσης, Αγνή Βίκη, Σπύρος Φερεντίνος, "Συνεργασία σχολείου και οικογένειας κωφών παιδιών"
- Δέσποινα Αγγελοπούλου, "Παιδαγωγική αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών με εκπαιδευτικά λογισμικά για μαθητές με ή χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες"
- Ελένη Αϊβαλιώτη, "Οικογενειακή συστημική ψυχοθεραπεία. Μια συνοπτική παρουσίαση"
- Ελένη Βασιλάκη, Γεώργιος Περικλειδάκης, Γιάννης Σπαντιδάκης, Ευθυμία Μητσοπούλου, "Διερεύνηση των επιπτώσεων του άγχους στη λειτουργία της εργαζόμενης μνήμης και την επίδοση κατά τη διάρκεια επιτέλεσης δύο αριθμητικών μνημονικών έργων"
- Ευαγγελία Κανταρτζή, "Τα χαρισματικά παιδιά. Δεν υπάρχει τίποτα πιο άδικο από την ίση μεταχείριση ανόμοιων"
- Ευθύμης Τσαγγαλάς, "Πρόταση για την παραγωγή διδακτικού υλικού βασισμένου στην αξιοποίηση της επιστημολογίας"
- Ευστράτιος Παπάνης, "Τρίτη ηλικία και κατάθλιψη"
- Ευστράτιος Παπάνης, Παναγιώτης Γιαβρίμης, Κατερίνα Μπαλάσα, "Άγχος, επαγγελματική εξουθένωση, ποιότητα ζωής των εργαζομένων και εργασιακή ικανοποίηση"
- Ιωσήφ Φραγκούλης, "Αξιολόγηση προγραμμάτων ειδικής αγωγής"
- Καλλιόπη Κασσωτάκη - Ψαρουδάκη, "Η γραμματική ικανότητα των παιδιών στις πολυπολιτισμικές τάξεις του νηπιαγωγείου με πρώτη (Γ1) και δεύτερη (Γ2) γλώσσα την ελληνική
- Κωνσταντίνος Πετρογιάννης, "Η ψυχική ανθεκτικότητα υπό το πρίσμα της οικοσυστημικής προσέγγισης"
- Μαρία Μαυροπούλου, "Εκπαιδευτικό ανθρώπινο δυναμικό και γονείς παιδιών με ειδικές ανάγκες: διαχειριστικό επικοινωνιακό πρόβλημα ή πρόβλημα προσωπικής ανάπτυξης;"
- Μαρία Τζενάκη, "Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής παρέμβασης για παιδιά με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες"
- Ξανθίππη Μπαλλή, "Ο ρόλος της αναπτυξιακής φυσικής αγωγής στα Α.μ.ε.Α. στην προσχολική και στην πρώτη σχολική ηλικία"
- Σωτηρία Μητρέλλου, Παναγιώτης Γιαβρίμης, Ευστράτιος Παπάνης, "Δια βίου εκπαίδευση, ηλεκτρονική μάθηση και απασχόληση στο Β. Αιγαίο"
- Σωτηρία Τριαντάρη, "Ειδική αγωγή και η φιλοσοφία της. Από τη θεωρία στη βιωματική εμπειρία"
- Χριστίνα Κ. Συριοπούλου - Δελλή, "Εκπαιδευτική πολιτική με αναφορές στο αναλυτικό πρόγραμμα για παιδιά με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές στην Ελλάδά"
- Danai Lazarou, "Illness representations as predictors of avoidance behaviour, depression and anxiety in patients with irritable bowel syndrome"



Το ανά χείρας επίτομο "Λεξικό της παιδαγωγικής" είναι το πρώτο της κατηγορίας αυτής στην ελληνική γλώσσα, ενώ σε άλλες χώρες υπάρχουν περισσότερα του ενός, με πρώτη τη Γερμανία, όπου κυκλοφορούν τουλάχιστον μια δωδεκάδα παιδαγωγικά λεξικά. Στην ελληνική γλώσσα είναι πάντως αξιομνημόνευτες δύο παιδαγωγικές εγκυκλοπαίδειες, που εκδόθηκαν από τον Εκδοτικό Οίκο "Ελληνικά Γράμματα": η πεντάτομη "Μεγάλη παιδαγωγική εγκυκλοπαίδεια", σε μετάφραση από τα Γερμανικά το 1967-68, και η εννεάτομη "Παιδαγωγική-Ψυχολογική Εγκυκλοπαίδεια-Λεξικό", που δημοσιεύτηκε σταδιακά από το 1989 έως το 1993. Παρά τη σπουδαιότητα των δημοσιευμάτων αυτών και ιδιαίτερα του τελευταίου, το παρόν επίτομο λεξικό έχει το πλεονέκτημα ότι είναι ευσύνοπτο και έτσι αποτελεί ένα εύχρηστο εργαλείο για επιστήμονες, εκπαιδευτικούς, φοιτητές, αλλά και για κάθε ενδιαφερόμενο που αναζητεί μια πρώτη σύντομη ενημέρωση για κάποια θέματα.


Το παρόν λεξικό περιλαμβάνει τους σημαντικότερους όρους που χρησιμοποιούνται σήμερα στην ειδική βιβλιογραφία, στους επιμέρους τομείς και κλάδους της Παιδαγωγικής Επιστήμης, αλλά και στην εκπαιδευτική πράξη. Αναφέρεται επίσης σε εκπαιδευτικά ιδρύματα και εκπαιδευτικούς θεσμούς, καθώς και στις πιο γνωστές εκπαιδευτικές καινοτομίες γενικά και ιδιαίτερα στην Ελλάδα. Η βαρύτητα που αποδίδεται στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα και στην ελληνόγλωσση βιβλιογραφία τεκμηριώνει και το λόγο για τον οποίον απορρίψαμε τη σκέψη να μεταφράσουμε στην ελληνική γλώσσα ένα από τα πολλά ξενόγλωσσα παιδαγωγικά λεξικά. Τα λεξικά που ερευνήσαμε μας οδήγησαν στη διαπίστωση ότι, παρά τις αναφορές στη διεθνή εικόνα, είναι στενά συνδεδεμένα με την εκπαιδευτική πραγματικότητα της χώρας προέλευσής τους. Αυτό ήταν ένα μήνυμα για μας ότι πρέπει να προχωρήσουμε στη συγγραφή ενός αυθεντικά ελληνικού λεξικού. [...]



(από τον πρόλογο του βιβλίου)

Για το λεξικό αυτό συνεργάστηκαν 112 ειδικοί επιστήμονες: 
Αθανασίου Λεωνίδας, Αθανασούλα-Ρέππα Αναστασία, Αυγελής Νίκος, Αυγητίδου Σοφία, Βάμβουκας Μιχάλης, Βαρμάζης Νίκος, Βέικου Χριστίνα, Βεργέτη Μαρία, Βεργίδης Δημήτρης, Βρεττός Ιωάννης, 
Βρυνιώτη Καλλιόπη, Γερμανός Δημήτρης, Γεωργάκα Ευγενία, Γιάννου Δημήτριος, Γκανάκας Γιάννης, 
Γκότοβος Αθανάσιος, Γρηγοριάδης Αθανάσιος, Δασκολιά Μαρία, Δεληκωσταντής Κωνσταντίνος, 
Δημητριάδου Αικατερίνη, Διακογιώργη Κλεοπάτρα, Δόικου-Αυλίδου Μάρω, Ευσταθίου Μαρία, Ζεγκίνης Ευστράτιος, Ζεμπύλας Μιχαλίνος, Ζιώγου-Καραστεργίου Σωτηρούλα, Ζμπάινος Δημήτρης, Θεοδωροπούλου Έλενα, Θωίδης Ιωάννης, Ιακωβίδης Γιώργος, Κανάκης Ιωάννης, Κανταρτζή Ευαγγελία, Καραμήτρου Αμαλία, Καρατάσιος Γιώργος, Κάρμας Κωνσταντίνος, Καψάλης Αχιλλέας, Κελπανίδης Μιχάλης, Κεσίδου Αναστασία, Κιτσαράς Γεώργιος, Κογκούλης Ιωάννης, Κόκκινος Γιώργος, Κοσμόπουλος Αλέξανδρος, Κουγιουρούκη Μαρίνα, Κουτσογιάννης Δημήτρης, Κουτσουβάνου Ευγενία, 
Κρασανάκης Γεώργιος, Λεμονίδης Χαράλαμπος, Λιακοπούλου Μαρία, Μακρή-Μπότσαρη Εύη, Μαρκουλής Διομήδης, Ματθαίου Δημήτρης, Ματσαγγούρας Ηλίας, Μαυροσκούφης Δημήτρης, Μλεκάνης Μιχάλης, Μπίκος Κωνσταντίνος, Μπουζάκης Σήφης, Νήμα Ελένη, Νικολάου Γεώργιος, 
Νικονάνου Νίκη, Ξωχέλλης Παναγιώτης, Οκαλίδου Αρετή, Πάντα Δήμητρα, Πανταζής Βασίλης, Παπά Μόνικα, Παπαγρηγορίου Βασιλική, Παπαδοπούλου Βάσω, Παπαναούμ Ζωή, Παπανδρέου Νικηφόρος, 
Παπαξάνθη Δάφνη, Παπάς Αθανάσιος, Παππά Βασιλική, Πασιαρδή Γεωργία, Πασιαρδής Πέτρος, 
Πασχαλίδης Γρηγόρης, Πέτρου Αλέξιος, Πυργιωτάκης Ιωάννης, Σιπητάνου Αθηνά, Σολομωνίδου Χριστίνα, Σπανός Γεώργιος, Σταγιόπουλος Πέτρος, Σταμέλος Γεώργιος, Σταυρίδου Ελένη, Σταύρου Σταύρος, Στραβάκου Πέλα, Ταρατόρη Ελένη, Τερζής Νίκος, Τζεκάκη Μαριάννα, Τζήκας Χρήστος, 
Τζουριάδου Μαρία, Τολούδη Φωτεινή, Τριάρχη- Hermamm Βασιλεία, Τριλιανός Θανάσης, Τσαμπής Γεώργιος, Τσοπάνογλου Αντώνης, Φαχαντίδης Νικόλαος, Φτιάκα Ελένη, Χαραλαμπόπουλος Αγαθοκλής, Χαραλάμπους Δημήτριος, Χάρης Κωνσταντίνος, Χατζηδήμου Δημήτρης, Χατζηδήμου Κωνσταντίνος, Χατζηπαναγιώτου Παρασκευή, Χατζησαββίδης Σωφρόνης, Χειμαριού Ελένη, Χιωτάκης Στέλιος, Χοντολίδου Ελένη, Ψύλλος Δημήτριος.


Κριτικές -Παρουσιάσεις: Περιοδικό "Index", τχ. 34, Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 2009


   Μια προσπάθεια διερεύνησης της προσέγγισης των παιδιών με Ε.Ε.Α. στο δημοτικό σχολείο. Προβλήματα και προοπτικές,  Πρακτικά της Ημερίδας «Ειδική αγωγή στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Εκπαιδευτική πραγματικότητα και προοπτικές», Θεσσαλονίκη 10 Δεκεμβρίου 2005. Θεσσαλονίκη: Μορφωτικής Εστία Καλαμαριάς (ISBN 978-960-98034-2-7).
Από την παρουσίαση του βιβλίου στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης Μάιος 2012



    Η χρήση των νέων τεχνολογιών στις τάξεις υποδοχής του δημοτικού σχολείου, Πρακτικά του  Διεθνούς Συνεδρίου του Σχολείου Ελληνικής Γλώσσας ΑΠΘ , Θεσσαλονίκη 1-3 Απριλίου 2005 με θέμα «Διδακτική της Ελληνικής Γλώσσας ως δεύτερης ξένης», 2006, Θεσσαλονίκη:University Studio Press,  231-246 (ISBN 960-12-1512-3)
 

   Το λογοτεχνικά βιβλία για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας με θέμα τη διαφορετικότητα. Μια απόπειρα δημιουργίας μοντέλων ενσυναίσθησης, Η προσχολική εκπαίδευση στον 21ο αιώνα. Θεωρητικές προσεγγίσεις και διδακτικές πρακτικές, 2008, Αθήνα: Επίκεντρο, 36-43 (ISBN 978-960-458-173-3)



Συμμετοχή στο βιβλίο των Ελληνικών Ρεκόρ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου